sitelogo

IFKS 2014

Margriet Kalsbeek

ifks IMG_7273 (2) De Iepen Fryske Kampioenskippen skûtsjesilen (IFKS) van dit jaar zijn alweer voorbij. We hebben een aantal prachtige wedstrijden gezeild, maar ook een aantal om snel te vergeten.

Even de week in vogelvlucht!

Het begon op zaterdag 2 augustus in Hindeloopen. We hadden daarvoor nog twee dagen goed getraind en met een windkrachtje 2-3 hadden we er heel veel zin in. Helaas kwamen we in het begin niet goed weg, waardoor we ergens in de middenmoot om de eerste boei kwamen. Na wat veranderingen begon het schip steeds sneller te lopen en met een mooie slag richting IJsselmeer waren we bezig met een grote inhaalslag. Totdat ineens het beslag, waar de fok en de voorstag aan vast zitten, uit de mast knapte. Dit betekende dat alles naar beneden kwam, Hidde overboord viel en we niet verder konden zeilen. Hierdoor begonnen we het kampioenschap meteen al met 17 punten.

De zondag stond dan ook in het teken van reparatie. Gelukkig lagen de mastbouwers, die onze mast en het beslag 7 jaar geleden gemaakt hadden, vlakbij en kwamen ze ons helpen het te repareren.

Op maandag zeilden we op Stavoren en het was t3d71afe4-3419-41e3-a572-b3866ac2bbc1ijd voor een revanche. Er stond weer een mooi windje (windkracht 2-3), dus perfect voor ons. De eerste start was algeheel vals, helaas voor ons, want we hadden een super-plek op de startlijn. Gelukkig pakte de tweede start ook niet verkeerd uit. We kwamen als eerste om de bovenboei. Dat eerste plekje hebben we de hele wedstrijd weten te behouden, tot in het laatste kruisrak. Toen kwam Siebo Sysling met de Striidber ons voorbij. Wij werden 2e, waar we natuurlijk ook heel blij mee waren.

Op naar dinsdag, de wedstrijd op het Heegermeer. ’s Ochtends stond er geen wind, waardoor de klassen B en C niet konden zeilen. Wij konden gelukkig wel zeilen, maar ook bij ons was te wind ver te zoeken. Zo ook tijdens de start. Sommige skûtsjes kregen een vlaagje, wij niet. Hierdoor kwamen we helemaal achteraan terecht. We eindigden uiteindelijk als 14e. Een wedstrijd om snel te vergeten.

Ook de woensdag was niet helemaal onze dag. Het Slotermeer is heel ondiep en voor ons skûtsje is dat een groot nadeel. Zonder zwaard wil het schip niet hoog aan de wind en daarnaast zuigt de kont van het schip naar de grond toe. Het waaide stevig (wk 4-5) en met het mid-weer zeil erop besloten we er een rif in te trekken. Hierdoor hadden we niet genoeg power bij de start. Later hebben we het rif er uitgetrokken, maar toen zeilden we al in de achterhoede. Toen we ook nog eens de boei niet konden halen en een extra strafrondje moesten maken, kwamen we helemaal niet meer naar voren. Helaas! We eindigden als 13e.

Toen kwam Echtenerbrug. Het was na twee slechte wedstrijden wel weer een keer tijd voor een goede wedstrijd en zo geschiedde. We kwamen als vierde om de eerste boei en haalden gedurende de wedstrijd nog twee schepen in. We kwamen als tweede over de finish. ’s Avonds zat Michiel ook nog in het skûtsjIMG_2552 (2)ejournaal. Heel leuk!

En toen kwam Lemmer. Het waaide windkracht 4-5, maar met diep water is dat prima zonder rif te doen. Vanuit de start kwamen we als 6e om de bovenboei. Door een aanhalende wind en pech bij de boeien, zeilden we achteruit naar een 10e plek. We hebben ervoor gevochten, maar meer zat er helaas niet in.

Op de tweede dag van Lemmer waaide het zo hard (wk 7-8) uit zuid-westelijke richting (dus lagerwal en hoge golven), dat alle wedstrijden afgelast werden. Jammer voor de eerste zes van het klassement, die allemaal nog op het podium konden eindigen en jammer voor de laatste vier die allemaal nog tegen degradatie konden zeilen. Voor ons maakte het voor het klassement niet veel meer uit, maar het is jammer om een kampioenschap zo af te sluiten. Wij eindigden totaal als 10e.

Klik op onderstaande afbeeldingen voor alle resultaten van de A-klasse of klik op de volgende link http://www.ifks.nl/wedstrijden/a-klasse/

uitslagen IFKS 2014

Meer berichten

Donateursactie

Op zaterdag 2 oktober heeft de donateurscommissie van Stichting Skûtsje Raerder Roek een donateursactie in Raerd georganiseerd. Bemanning en vrijwilligers zijn door het dorp getrokken

IFKS 2018

Het was weer een veelbewogen IFKS. Afgelopen jaar gepromoveerd naar de B-klasse, dus de concurrentie was dit jaar weer een stukje sterker dan vorig jaar.

IFKS 2019

Zo…. wat was het weer een superweek, met voor ons een fantastisch resultaat; 2e in de B-klasse en dus gepromoveerd naar de A-klasse van de

IFKS 2017

Dit jaar was het even anders voor ons. Met een nieuwe schipper ‘Sijmen’ begonnen we weer onderaan, dus in de C-klasse. Michiel zat lekker met

Het jaar 2017

Inmiddels zijn we alweer gestart aan seizoen 2017. Dit jaar zeilen we voor het eerst mee in de C-klasse. Met een nieuwe schipper (Sijmen Kalsbeek)

IFKS 2015

Wauw wat hadden wij mooi zomerweer tijdens de IFKS-week. De trainingsdagen vooraf aan de IFKS vielen wel een beetje in het water met eerst storm