sitelogo

IFKS 2017

Margriet Kalsbeek

Dit jaar was het even anders voor ons. Met een nieuwe schipper ‘Sijmen’ begonnen we weer onderaan, dus in de C-klasse. Michiel zat lekker met zijn sigaar op het volgschip om vandaar de wedstrijden te bekijken. Sijmen en Sjouke (als adviseur) moesten het nu, samen met de rest van de bemanning, doen. Een nieuwe schipper betekent daarnaast ook wat wisselingen op het schip. Een aantal bemanningsleden kreeg een nieuwe plek en we heetten ook een aantal nieuwe bemanningsleden welkom. Na veelvuldige training in het voorseizoen, waren we er wel klaar voor.

De donderdag en vrijdag voor de start van de IFKS hebben we getraind op het IJsselmeer. Beide dagen waaide het redelijk hard en met een westenwind stond er veel golfslag. De training verliep goed. Hoewel een skûtsje niet voor de golven gebouwd is, hadden we het schip goed onder controle. We hadden zin in de wedstrijd op Hindeloopen. Vrijdagmiddag hebben we het schip van Stavoren naar Hindeloopen gezeild. Alle volschepen lagen nog in Stavoren, omdat in Hindeloopen alleen plaats was voor de skûtsjes.

Zaterdagochtend gingen we vroeg uit de veren. Nu we in de C-klasse zeilden moesten we dagelijks om 9:15 uur starten, wat inhoudt dat we om ongeveer 8 uur op het skûtsje waren om alles klaar te maken en in te zeilen.

Op het IJsselmeer bij Hindeloopen stond net als de vorige dagen een dikke golfslag. De wind was nog niet extreem, dus we konden vol tuig van start. Toch merkten we al snel dat we niet genoeg power hadden om door de dikke golven heen te komen. Toen de wind aan begon te halen en we er een rif in moesten trekken (zeil kleiner maken), maakten we iets meer snelheid. Dit was helaas te laat om nog naar voren te kunnen zeilen. Met een 5e plek, waren we niet tevreden over de eerste wedstrijd. Maar gelukkig hadden we nog een hele week te gaan.

Het weer begon inmiddels op te knappen en we kregen vanaf zondag echt zomerweer. Heerlijk. Jammer dat de wind toen ook besloot weg te blijven. Maandagochtend hadden we zin om revanche op de vorige wedstrijd te nemen, maar na twee uur ronddobberen naast het startschip werd de wedstrijd afgelast. Er was en kwam ook geen wind meer. Nog steeds geen tweede wedstrijd.

’s Middags met de hele vloot op naar het Heegermeer. Daar een mooi plekje voor anker aan de rand van het meer gevonden. Zo konden we ons heerlijk in alle rust (met een muziekje hier en daar) voorbereid op de volgende wedstrijd.

De wedstrijd op Heeg was prachtig. We begonnen goed, al had de start beter gekund. Als vierde om de bovenboei, in het tweede rondje meteen twee skûtsjes ingehaald en vervolgens in strijd met de Ut de Striid van Gerrit Huisman, die nog niet was uitgestreden. In het laatste kruisrak op naar de finish konden we hem dan toch inhalen. Als eerste over de finish!

Vervolgens op naar het Slotermeer. Ook nu weer een plekje met elkaar voor anker aan de rand van het wedstrijdwater. Het Slotermeer is een meer met weinig diepgang. Voor ons een nadeel, omdat de Raerder Roek weinig drijfvermogen achter heeft en met de kont naar beneden zakt bij weinig water. Daarbij is gebleken dat we met weinig zwaarddiepgang ook weinig snelheid maken. Dit overkwam ons nu ook. Na twee algehele valse starten, goed weg uit de derde start. Over stuurboord gingen we richting de bovenboei. We kwamen als eerste om de boei, maar doordat we in het laatste stuk met weinig water te weinig snelheid maakten, kwamen we net te kort om ruim voor de bakboordschepen langs te kunnen. Samen met de Ut de Striid van Gerrit Huisman hinderden we de Ale van Ron Syperda, die voorrang had bij de bovenboei. Dit betekende dat we beide een strafrondje moesten draaien en Ron Syperda de eerste plaats over kon nemen. Wij belandden op de 6e plaats. Helaas konden we ook niet meer naar voren zeilen en werd dat ook onze uiteindelijke wedstrijduitslag.

Toen op naar het Tjeukermeer. Het wedstrijdwater bij Echtenerbrug is voor ons altijd goed geweest. Ruim water met redelijk veel diepte. Dat bleek ook nu weer. Na een mooie start waren we als eerste om de bovenboei. We merkten dat we in het halve-windse rak wat snelheid te kort kwamen. De Ale liep zo om ons heen. Gelukkig konden we in het kruisrak naar de bovenboei scherper aan de wind dan onze concurrenten en zo haalden we de Ale weer in. In het volgende rak hebben we het zeil omhoog gedraaid, zodat we niet weer ingehaald zouden worden in het voor- of halvewindse rak. In het kruisrak konden we steeds wat verder uitlopen en zo kwamen we als eerste over de finishlijn.

Vervolgens naar Lemmer. Ook Lemmer is voor ons prima wedstrijdwater. Helaas niet goed uit de start en dus als vierde om de boei. Gelukkig konden we al snel twee inhalen en zo belandden we weer achter de Ut ‘e Sriid van Gerrit Huisman. Helaas lukte het ons deze keer niet om hem in te halen en zo werden we tweede.

Nu werd het spannend. In het klassement stonden we derde met 0,9 punt achter de tweede (De Ale) en 3 punten achter de eerste (Ut ‘e Striid). De vierde stond al te ver weg om ons nog in te kunnen halen. In de laatste wedstrijd konden we dus nog 1e, 2e of 3e worden in het eindklassement. We hadden dan ook graag willen zeilen. Maar…. Helaas ook nu stond er geen wind en ook nu werd de wedstrijd afgelast. Wat een pech! We waren nog niet klaar met de wedstrijdreeks, maar toch was het al beëindigd.

Toch waren we ook blij met de derde plaats. We zijn gepromoveerd en mogen volgend jaar in de B-klasse zeilen, dus het was tijd voor feest. Aan het eind van de middag hebben we het skûtsje naar de kom in het centrum van Lemmer gebracht, waar alle prijswinnaars samen liggen en feestvieren. ’s Avonds in de feesttent nog een huldiging en veel gezelligheid en toen was het weer voorbij.

Bedankt aan alle koks, donateurs, sponsoren en supporters voor alle steun!

Nu in het naseizoen nog een paar wedstrijden en dan kan het schip de winterberging in. Volgend jaar in de B-klasse. Wij hebben er zin in!

Meer berichten

Donateursactie

Op zaterdag 2 oktober heeft de donateurscommissie van Stichting Skûtsje Raerder Roek een donateursactie in Raerd georganiseerd. Bemanning en vrijwilligers zijn door het dorp getrokken

IFKS 2018

Het was weer een veelbewogen IFKS. Afgelopen jaar gepromoveerd naar de B-klasse, dus de concurrentie was dit jaar weer een stukje sterker dan vorig jaar.

IFKS 2019

Zo…. wat was het weer een superweek, met voor ons een fantastisch resultaat; 2e in de B-klasse en dus gepromoveerd naar de A-klasse van de

Het jaar 2017

Inmiddels zijn we alweer gestart aan seizoen 2017. Dit jaar zeilen we voor het eerst mee in de C-klasse. Met een nieuwe schipper (Sijmen Kalsbeek)

IFKS 2015

Wauw wat hadden wij mooi zomerweer tijdens de IFKS-week. De trainingsdagen vooraf aan de IFKS vielen wel een beetje in het water met eerst storm