IFKS 2018

Het was weer een veelbewogen IFKS. Afgelopen jaar gepromoveerd naar de B-klasse, dus de concurrentie was dit jaar weer een stukje sterker dan vorig jaar.

Zonder grote veranderingen aan het schip en met dezelfde bemanning gingen we vol frisse moed van start tijdens de IFKS. In het voorseizoen hadden we wekelijks getraind en een aantal wedstrijdweekenden gezeild. Dit alles ging niet onaardig, dus we hadden er wel vertrouwen in. Het enige waar we wat wantrouwig naar keken waren de hoge golven op het IJsselmeer. Een skûtsje is van oorsprong een vrachtschip voor het binnenwater en dus niet gemaakt voor het grote boze water van het IJsselmeer. Daarbij vindt de Roek het vaak lastig om snelheid te houden met hoge golven. Wij hoopten dus ook op een matig windje op hoger wal, zonder al te veel golven. Dit was helaas niet het geval tijdens de eerste wedstrijd op Hindeloopen. Gelukkig hadden we de donderdag en vrijdag voor de IFKS al wel getraind op het IJsselmeer om alvast aan de golven te wennen. Ook konden we de zeilen perfect voor dit water en deze wind trimmen. Dit verliep niet onaardig, dus dat gaf al wat meer vertrouwen.

Toen kwam de eerste wedstrijd bij Hindeloopen. We hadden een prima start en kwamen als 4e om de bovenboei. Dat was een goed begin. Nu op naar de rest. Bij de onderboei kwamen we in een protestsituatie terecht, waarbij een ander skûtsje onterecht tussen de boei en ons voer, met een aanvaring tot gevolg. Hierdoor lagen we een tijdlang stil tegen elkaar aan en werden we door een groot aantal skûtsjes voorbij gevaren. We zijn uiteindelijk als 10e geëindigd. Door protesten van andere skûtsjes schoven we uiteindelijk 2 plaatsen naar voren naar een 8e plaats.

De volgende dag hadden we de wedstrijd bij Stavoren. Voor het eerst in de geschiedenis dat we tijdens de IFKS op zondag zeilden. De commissie heeft besloten om de rustdag (of inhaaldag) op te schuiven in de week naar de woensdag, zodat er meer kans is om een wedstrijd eventueel in te halen op het moment dat een wedstrijd afgelast wordt.

Tijdens de wedstrijd op Stavoren waaide het nog harder dan de dag ervoor, dus nog hogere golven. We hadden een goede start en kwamen als 5e om de bovenboei. Weer een prima begin op de hoge baren. We maakten helaas een klein foutje bij de bovenboei, waardoor we een strafrondje moesten draaien. Gelukkig konden we daarna weer naar voren zeilen en lagen we 6e. Toen de wind enorm begon toe te nemen werd snel de finish erin gegooid en finishten we ook als 6e. Maar goed ook, want daarna begon het alleen maar harder te waaien. De kleine a-klassen en de A-klasse werden dan ook afgelast.

Gelukkig mochten we vanaf toen naar het vlakke water. Eerst het water bij Heeg. Er stond een windkrachtje 2-3, wat prima voor ons is. Na een fantastische start kwamen we als eerste bij de bovenboei. Helaas begon daar meteen al de ellende. 2 skûtsje namen onterecht voorrang, toen wij met het zeil over bakboord bij de bovenboei aankwamen. We raakten door hen helemaal in de knel en moesten wachten tot we weer vrij verder konden. Het gevolg, deze 2 skûtsjes draaiden een strafrondje en 4 andere skûtsje vlogen ons voorbij. Toen op naar de tweede boei. Ook daar knalde een skûtsje er onterecht tussen. En ook hier werden we door meerdere skûtsjes voorbij gezeild. Toen naar de 3e boei, waar we zelf volgens de scheidsrechter te weinig ruimte gaven aan een skûtsje bij de boei, dus hier moesten wij zelf een strafrondje voor draaien. We hebben de wedstrijd zo goed mogelijk uit gezeild en kwamen als 13e over de finish (12e na protestbehandelingen). Heel zuur, want we hadden genoeg snelheid en hadden die eerste plek prima kunnen vasthouden.

We vervolgden onze tocht naar het Slotermeer. Een nieuwe dag, nieuwe kansen. Met een windkrachtje 2-3 prima zeilweer. Na een matige start kwamen we als 9e om de bovenboei. Dat betekende voor ons dat we moesten inhalen. Gelukkig lukte dat. We hadden een goede slag te pakken en schoven elke ronde iets vooruit. Uiteindelijk als 5e over de finish.

De volgende dag hadden we een rustdag en daarna mochten we op het Tjeukermeer zeilen. Ook nu kwamen we niet goed uit de start. We hadden wel veel snelheid, maar zaten op de verkeerde plek en waren net iets te laat. We zagen de hele vloot voor ons langs gaan, dus dat was goed balen. Maar de kop ervoor en gaan met die banaan. Gelukkig pakte de stuurboord-slag naar de bovenboei goed uit en konden we net een gaatje vinden om tussen de bakboordschepen te draaien. Als 9e om de bovenboei, dat viel gelukkig nog mee.  Nu moesten we weer inhalen. Dat lukte goed en op een gegeven moment lagen we op de 6e plaats. Helaas werden we nog door 1 schip ingehaald en eindigden we op de 7e plaats.

Toen op naar de Lemmer. Daar zeilden we 2 wedstrijden. Er was harde wind voorspeld, dus we hadden al een rif in het grootzeil en een rif in de fok gezet. Net voor de start begon het nog harder te waaien, dus snel nog een rif erbij ingetrokken. Dat was maar goed ook, want nog steeds moesten we de dikke vlagen goed opvangen met de zeilen. Na een prima start kwamen we als 5e om de bovenboei. Ondertussen hadden al 4 schepen de wedstrijd gestaakt vanwege aanvaringen. Toen de wind nog sterker werd, kwam de finish er vervroegd in. Net in het laatste rak werden we nog ingehaald door een ander schip. Jammer, maar we waren ook wel blij met een 6e plek.

De tweede dag op Lemmer begon ook met een stevige wind. Iets minder dan de dag ervoor, dat gelukkig wel. Met 1 rif in het grootzeil begonnen we aan de wedstrijd. We moesten even op zoek naar de snelheid. Na wat veranderingen begon het wat beter te lopen. Na de start moesten we al snel meedraaien met andere schepen vanwege ‘ruimte voor de wal’. Hierdoor belandden we onder een aantal schepen, waardoor we helemaal geen wind meer hadden (vuile wind). Na een extra slag naar boven gingen we met de zeilen over stuurboord naar de bovenboei. Gelukkig konden we een mooi gaatje vinden en kwamen we als 6e bij de bovenboei. Daarna een paar mooie slagen en op een gegeven moment lagen we op de 4e positie. Helaas konden we 1 skûtsje niet achter ons houden en eindigden we als 5e. Dit betekende voor het klassement geen veranderingen meer en dus eindigden we op een 7e plek in het klassement. Er had iets meer ingezeten, maar ontevreden zijn we zeker niet. De vele harde wind was een goede oefening, waar we in de toekomst weer mee verder kunnen. Voor de wedstrijduitslagen klik hier.

We hebben de IFKS-week natuurlijk feestelijk afgesloten met een drankje en een dansje. Bijkomend van deze week, kijken we met weemoed terug, maar gelukkig zijn we er volgend jaar weer!

Wij bedanken iedereen die ons gevolgd, gesteund en gesupporterd heeft!

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.skutsjeraerderroek.nl/geen-categorie/ifks-2018/

IFKS 2017

Dit jaar was het even anders voor ons. Met een nieuwe schipper ‘Sijmen’ begonnen we weer onderaan, dus in de C-klasse. Michiel zat lekker met zijn sigaar op het volgschip om vandaar de wedstrijden te bekijken. Sijmen en Sjouke (als adviseur) moesten het nu, samen met de rest van de bemanning, doen. Een nieuwe schipper betekent daarnaast ook wat wisselingen op het schip. Een aantal bemanningsleden kreeg een nieuwe plek en we heetten ook een aantal nieuwe bemanningsleden welkom. Na veelvuldige training in het voorseizoen, waren we er wel klaar voor.

De donderdag en vrijdag voor de start van de IFKS hebben we getraind op het IJsselmeer. Beide dagen waaide het redelijk hard en met een westenwind stond er veel golfslag. De training verliep goed. Hoewel een skûtsje niet voor de golven gebouwd is, hadden we het schip goed onder controle. We hadden zin in de wedstrijd op Hindeloopen. Vrijdagmiddag hebben we het schip van Stavoren naar Hindeloopen gezeild. Alle volschepen lagen nog in Stavoren, omdat in Hindeloopen alleen plaats was voor de skûtsjes.

Zaterdagochtend gingen we vroeg uit de veren. Nu we in de C-klasse zeilden moesten we dagelijks om 9:15 uur starten, wat inhoudt dat we om ongeveer 8 uur op het skûtsje waren om alles klaar te maken en in te zeilen.

Op het IJsselmeer bij Hindeloopen stond net als de vorige dagen een dikke golfslag. De wind was nog niet extreem, dus we konden vol tuig van start. Toch merkten we al snel dat we niet genoeg power hadden om door de dikke golven heen te komen. Toen de wind aan begon te halen en we er een rif in moesten trekken (zeil kleiner maken), maakten we iets meer snelheid. Dit was helaas te laat om nog naar voren te kunnen zeilen. Met een 5e plek, waren we niet tevreden over de eerste wedstrijd. Maar gelukkig hadden we nog een hele week te gaan.

Het weer begon inmiddels op te knappen en we kregen vanaf zondag echt zomerweer. Heerlijk. Jammer dat de wind toen ook besloot weg te blijven. Maandagochtend hadden we zin om revanche op de vorige wedstrijd te nemen, maar na twee uur ronddobberen naast het startschip werd de wedstrijd afgelast. Er was en kwam ook geen wind meer. Nog steeds geen tweede wedstrijd.

’s Middags met de hele vloot op naar het Heegermeer. Daar een mooi plekje voor anker aan de rand van het meer gevonden. Zo konden we ons heerlijk in alle rust (met een muziekje hier en daar) voorbereid op de volgende wedstrijd.

De wedstrijd op Heeg was prachtig. We begonnen goed, al had de start beter gekund. Als vierde om de bovenboei, in het tweede rondje meteen twee skûtsjes ingehaald en vervolgens in strijd met de Ut de Striid van Gerrit Huisman, die nog niet was uitgestreden. In het laatste kruisrak op naar de finish konden we hem dan toch inhalen. Als eerste over de finish!

Vervolgens op naar het Slotermeer. Ook nu weer een plekje met elkaar voor anker aan de rand van het wedstrijdwater. Het Slotermeer is een meer met weinig diepgang. Voor ons een nadeel, omdat de Raerder Roek weinig drijfvermogen achter heeft en met de kont naar beneden zakt bij weinig water. Daarbij is gebleken dat we met weinig zwaarddiepgang ook weinig snelheid maken. Dit overkwam ons nu ook. Na twee algehele valse starten, goed weg uit de derde start. Over stuurboord gingen we richting de bovenboei. We kwamen als eerste om de boei, maar doordat we in het laatste stuk met weinig water te weinig snelheid maakten, kwamen we net te kort om ruim voor de bakboordschepen langs te kunnen. Samen met de Ut de Striid van Gerrit Huisman hinderden we de Ale van Ron Syperda, die voorrang had bij de bovenboei. Dit betekende dat we beide een strafrondje moesten draaien en Ron Syperda de eerste plaats over kon nemen. Wij belandden op de 6e plaats. Helaas konden we ook niet meer naar voren zeilen en werd dat ook onze uiteindelijke wedstrijduitslag.

Toen op naar het Tjeukermeer. Het wedstrijdwater bij Echtenerbrug is voor ons altijd goed geweest. Ruim water met redelijk veel diepte. Dat bleek ook nu weer. Na een mooie start waren we als eerste om de bovenboei. We merkten dat we in het halve-windse rak wat snelheid te kort kwamen. De Ale liep zo om ons heen. Gelukkig konden we in het kruisrak naar de bovenboei scherper aan de wind dan onze concurrenten en zo haalden we de Ale weer in. In het volgende rak hebben we het zeil omhoog gedraaid, zodat we niet weer ingehaald zouden worden in het voor- of halvewindse rak. In het kruisrak konden we steeds wat verder uitlopen en zo kwamen we als eerste over de finishlijn.

Vervolgens naar Lemmer. Ook Lemmer is voor ons prima wedstrijdwater. Helaas niet goed uit de start en dus als vierde om de boei. Gelukkig konden we al snel twee inhalen en zo belandden we weer achter de Ut ‘e Sriid van Gerrit Huisman. Helaas lukte het ons deze keer niet om hem in te halen en zo werden we tweede.

Nu werd het spannend. In het klassement stonden we derde met 0,9 punt achter de tweede (De Ale) en 3 punten achter de eerste (Ut ‘e Striid). De vierde stond al te ver weg om ons nog in te kunnen halen. In de laatste wedstrijd konden we dus nog 1e, 2e of 3e worden in het eindklassement. We hadden dan ook graag willen zeilen. Maar…. Helaas ook nu stond er geen wind en ook nu werd de wedstrijd afgelast. Wat een pech! We waren nog niet klaar met de wedstrijdreeks, maar toch was het al beëindigd.

Toch waren we ook blij met de derde plaats. We zijn gepromoveerd en mogen volgend jaar in de B-klasse zeilen, dus het was tijd voor feest. Aan het eind van de middag hebben we het skûtsje naar de kom in het centrum van Lemmer gebracht, waar alle prijswinnaars samen liggen en feestvieren. ’s Avonds in de feesttent nog een huldiging en veel gezelligheid en toen was het weer voorbij.

Bedankt aan alle koks, donateurs, sponsoren en supporters voor alle steun!

Nu in het naseizoen nog een paar wedstrijden en dan kan het schip de winterberging in. Volgend jaar in de B-klasse. Wij hebben er zin in!

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.skutsjeraerderroek.nl/geen-categorie/ifks-2017/

Het jaar 2017

Inmiddels zijn we alweer gestart aan seizoen 2017.

Dit jaar zeilen we voor het eerst mee in de C-klasse. Met een nieuwe schipper (Sijmen Kalsbeek) beginnen we onderaan in de IFKS en dat is dus in de C-klasse. We gaan zeker ons best doen om zo snel mogelijk een klasse hoger te komen.

Verder hebben we een aantal nieuwe bemanningsleden en plaatswisselingen, dus er zal hard getraind worden dit jaar.

Op dit moment ligt het skûtsje in Grou en kan er nog niet mee gezeild worden. De zwaarden liggen namelijk in de loods en worden bijgeschaafd en opnieuw gelakt. Daarna maken we ons snel klaar voor de eerste trainingen op donderdag 11 mei en donderdag 18 mei, om vervolgens de wedstrijden van Lemmer Ahoy (25-27 mei) te kunnen zeilen.

We hebben er zin in!

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.skutsjeraerderroek.nl/geen-categorie/het-jaar-2017/

IFKS 2015

Wauw wat hIMG_3240adden wij mooi zomerweer tijdens de IFKS-week. De trainingsdagen vooraf aan de IFKS vielen wel een beetje in het water met eerst storm en daarna geen wind, maar we hadden er als bemanning alle vertrouwen in.

Zaterdagochtend vroeg zijn vertrokken met het skûtsje van Stavoren naar Hindeloopen. Er stond niet veel wind, maar we konden gelukkig nog een beetje zeilen. Eenmaal daar aangekomen, zo rond het middaguur, was er weinig tot geen wind meer te bekennen. De kleine a-klasse voor ons was inmiddels gestart, maar werd al snel afgeblazen. Zonder wind kun je nou eenmaal geen wedstrijd zeilen. Er werd voor de middag meer wind voorspelt, maar wanneer zou die komen? Na uren dobberen en achter het startschip aanvaren, kwam er uiteindelijk toch een licht briesje. De baan kwam erin, een olympische baan, en we konden starten. Onze start was goed, maar de richting helaas niet. Wij kozen de verkeerde slag en kwamen ergens in de achterhoede uit. Net voor de eerste boeironding was de lichte bries weer verdwenen en deze zou ook niet meer terugkomen. Dobberend rondden we de 2e en 3e boei en zo kwamen we voor de tweede keer in het kruisrak (in de wind) terecht. Tijdens dat kruisrak werd het hele westrijdveld door elkaar geschud. Diegene die het vorige kruisrak nog aan kop lag, bereikte de finish niet op tijd en degene die eerst nog ergens in de middenmoot lag, zeilde met een klein plaatselijk vlaagje zo naar de finish en won daarIMG_3248mee de wedstrijd. Wij hadden in de laatste slag het geluk ook mee en zo haalden we aan het eind toch nog een paar in, met een 10e plek als gevolg.

Na zondag heerlijk van het weer te hebben genoten, was daar dan de wedstrijd op Stavoren. Er stond nu gelukkig wel wat wind. Niet extreem veel, maar een mooie windkracht 2. Geloof me, dat is al een stuk meer dan windkracht 0-1. Wederom hadden we de olympische baan. We zeilden vrij constant en eindigden op een 7e plek.

Na de wedstrijd werd ons wedstrijdnummer (4) op het finishschip getoond, omdat wij gekeurd moesten worden. Gelukkig was alles in orde en konden we door naar de sluis. Daar lagen inmiddels zo veel schepen, skûtsjes, grote klippers die als volgschip dienen, grote vrachtschepen voor de camera van Omrop Fryslan, etc, zodat we eerst maar zijn gaan eten en alles opruimen. Naast de oude sluis is in Stavoren nu een nieuwe sluis aangelegd voor schepen tot 15 meter. Dit zou ervoor moeten zorgen dat alles sneller gaat en dat zal op normale dagen ook zo zijn, maar nu was er niks van te merken. Uiteindelijk om half 8 met het skûtsje weer in de inmiddels veel kortere rij gaan liggen en zo’n anderhalf uur later waren we 30 cm gezakt en konden we naar Heeg varen. De volgvloot was inmiddels al onderweg. Het skûtsje kwam in het donker, rond 11 uur aan. Met de voorspelling voor noodweer, moesten de andere zeilen ook nog overgeladen worden in het skûtsje. Dit zorgdeIMG_3271 voor veel speculaties binnen de vloot, want waarom ging de Roek midden in de nacht met zeilen slepen? Hebben ze illegale fokken? De echte reden was alleen een stuk minder spectaculair, helemaal nu de storm letterlijk overgewaaid was.

Toen kwam de wedstrijd van Heeg. Nadat een aantal schepen bij elkaar op zitten bij de bovenboei, ontstaat er een prachtig gat op de startlijn. Wij doken erin en konden zo prachtig op weg naar de bovenboei. Helaas verloren we door verkeerde slagkeuzes een paar plaatsen en eindigden we wederom op een 7e plaats.

De dag erna kwamen we aan op het Slotermeer. Een wedstrijd op het Slotermeer is nooit onze favoriet. Weinig diepte betekent dat we weinig zwaard kunnen steken en met de achterkant naar de grond zakken. Dit keer waaide het gelukkig niet zo hard, waardoor we daar minder last van hadden. Aan het eind ging de wind er steeds meer uit, waardoor het weer vlaagjes zeilen was. Dit betekent zoeken naar ribbels op het water en daar vervolgens proberen te komen. De finish werd er geheel onverwachts ingelegd in het voor-de-windse-rak, waarbij wij schot op schot met zo’n 8 schepen over de finish kwamen. Wij haalden een 8e plekje.

In tegenstelling tot het SlootermIMG_3277eer is het Tjeukermeer wel een van onze favorieten. We hebben al vaak een podiumplaats gehaald en ook deze wedstrijd waren we goed op weg naar een podiumplaats. Na eerst te moeten wachten op de wind (het was wederom windstil), startten we een uur later. Met een superstart kwamen we als eerst om de bovenboei. De Jonge Jasper van Froukje Meijer zat ons op de hielen en kon tijdens het ruime-windse-rak net wat sneller, waardoor deze ons al snel had ingehaald. Samen met de Eelkje II die op nummer 3 lag, liepen we bij de rest weg. Totdat het moment kwam dat wij over bakboord naar de boei toe zeilden en de Eelkje II een inschattingsfout maakten door er stuurboord voor langs te zeilen. Door het schip van de wind af te sturen probeerden we er achter langs te sturen, maar helaas heeft dit niet mogen baten en botsten we er bovenop. Gelukkig konden we vrij snel los van ze komen en zijn we met een protestvlag doorgezeild waar we op een 5e plek terecht kwamen. De Eelkje II zeilde ook door, na een strafrondje te hebben genomen en eindigde achteraan. Dit heeft ons doen besluiten het protest verder niet door te zetten. De weinige wind in het eerste deel van de wedstrijd haalde aan naar een dikke windkracht 5 aan het eind, waardoor elk team houden en keren had om hun schip overeind te houden. Wij eindigden uiteindelijk als 5e. Na de wedstrijd hoorden we dat de schipper Jeroen de Vos en een bemanningslid gewond van boord waren gehaald en naar het ziekenhuis waren gebracht. Een ander bemanningslid heeft de plek van de schipper ingenomen om toch de wedstrijd uit te kunnen zeilen. Jeroen de Vos heeft helaas een schedelbasisfractuur opgelopen en ook het andere bemanningslid zal nog een tijd moeten herstellen. Wij hopen dat ze snel weer genezen.

Toen kwamen de laatste 2 wedstrijden in de baai van Lemmer. Vrijdag stond er een mooie windkracht 2-3, zodat we een prima wedstrijd konden zeilen. We hadden een prima start en kwamen er al vrij snel achter welke slag voor ons steeds redelijk goed uitpakte. Dit resulteerde in een 6e plek.

Inmiddels was het klassement extreem spannend geworden. De eerste 3 moesten nog om de volgorde vechten. De laatste 2 waren al bekend, maar de 3e voor degradatie moest nog uitgevochten worden tussen 3 schepen. Ook in de middenmoot was nog niks bepaald. Tussen de nummer 4 en de nummer 11 zaten op dat moment maar een paar punten verschil. Wij stonden op dat moment op nr 6, maar konden nog 4e en 11e worden. Dit alles zorgde voor een helse strijd op de slotdag in de baai van Lemmer.

Het waaide dit keer lekker met een wk 3-4. De wind was wel heel veranderlijk en werd soms ook welIMG_3280eens minder. Met een mooie start onderin, bleek de slag erna niet goed uit te pakken en kwamen we uiteindelijk ergens in de middenmoot terecht. Bij de onderwindse boei hadden we meteen al een botsing met meerdere schepen, door een domme actie van Makkum. Dit zorgde ervoor dat we plaatsen verloren. Vervolgens aan het eind van de wedstrijd kwamen we in een zelfde soort situatie terecht. Ditmaal door een actie van de uit Stavoren. Ook hierbij zaten meerdere skûtsjes bij elkaar op met als gevolg dat we ook nog eens twee keer achter elkaar een klapgijp hadden en de klapgijp van het skûtsje naast ons over ons achterdek klapte. Gelukkig kon iedereen net op tijd dekking zoeken, want dit zijn extreem gevaarlijke situaties. We eindigden als 12e, en zijn vervolgens meteen naar de protestcommissie gegaan om de protesten in te dienen. Zowel het protest tegen Makkum als het protest tegen Stavoren hebben we gewonnen, maar we hebben wel veel schade aan het schip door de botsingen en de gevaarlijke situaties die zij met hun domme acties hebben gecreëerd.

Uiteindelijk eindigden we in het klassement op een 7e plek met evenveel punten als de nummer 6. Jammer van de laatste wedstrijd, maar persoonlijk letsel is nog altijd het ergste. Daarom hopen we ook van harte dat Jeroen en zijn bemanningslid snel zullen herstellen.

We hebben verder fantastisch weer gehad en het was weer erg gezellig met alle aanhang rondom het skûtsje!

Op naar volgend jaar!

Klik op onderstaande afbeelding voor alle uitslagen.

IFKS uitslag 2015

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.skutsjeraerderroek.nl/geen-categorie/ifks-2015/

Bijna klaar voor de IFKS!

ifksHet is al bijna zover. We zitten met spanning te kijken naar het SKS-skûtsjesilen en het begint bij ons ook steeds meer te kriebelen. Het weer lijkt voor volgende week op dit moment goed, dus we hebben alle hoop op en mooie week.

Op dit moment zijn we onderweg naar Stavoren, waar we tot maandag zullen bivakkeren. Donderdag en vrijdag staan ingepland als trainingsdagen. Vrijdagavond is de opening van de IFKS en dan mogen we a.s. zaterdag echt los in Hindeloopen. Spannend!!

Elke dag starten we om 14:10 uur. Je kunt ons volgen op Omrop Fryslân en op twitter @raerderroek. Ook is iedereen natuurlijk van harte welkom om de wedstrijden live te bekijken en/of ons een bezoekje te brengen!

Het wedstrijdschema is als volgt:

Za  1-8   Hindeloopen    –  IJsselmeer
Zo  2-8   Rustdag
Ma 3-8   Stavoren         –  IJsselmeer
Di   4-8   Heeg             –  Hegermeer
Wo 5-8   Sloten           –  Slotermeer
Do  6-8   Echtenerbrug –  Tjeukermeer
Vr   7-8   Lemmer        –  IJsselmeer
Za   8-8   Lemmer        –  IJsselmeer

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.skutsjeraerderroek.nl/geen-categorie/bijna-klaar-voor-de-ifks/

IFKS 2014

ifks IMG_7273 (2) De Iepen Fryske Kampioenskippen skûtsjesilen (IFKS) van dit jaar zijn alweer voorbij. We hebben een aantal prachtige wedstrijden gezeild, maar ook een aantal om snel te vergeten.

Even de week in vogelvlucht!

Het begon op zaterdag 2 augustus in Hindeloopen. We hadden daarvoor nog twee dagen goed getraind en met een windkrachtje 2-3 hadden we er heel veel zin in. Helaas kwamen we in het begin niet goed weg, waardoor we ergens in de middenmoot om de eerste boei kwamen. Na wat veranderingen begon het schip steeds sneller te lopen en met een mooie slag richting IJsselmeer waren we bezig met een grote inhaalslag. Totdat ineens het beslag, waar de fok en de voorstag aan vast zitten, uit de mast knapte. Dit betekende dat alles naar beneden kwam, Hidde overboord viel en we niet verder konden zeilen. Hierdoor begonnen we het kampioenschap meteen al met 17 punten.

De zondag stond dan ook in het teken van reparatie. Gelukkig lagen de mastbouwers, die onze mast en het beslag 7 jaar geleden gemaakt hadden, vlakbij en kwamen ze ons helpen het te repareren.

Op maandag zeilden we op Stavoren en het was t3d71afe4-3419-41e3-a572-b3866ac2bbc1ijd voor een revanche. Er stond weer een mooi windje (windkracht 2-3), dus perfect voor ons. De eerste start was algeheel vals, helaas voor ons, want we hadden een super-plek op de startlijn. Gelukkig pakte de tweede start ook niet verkeerd uit. We kwamen als eerste om de bovenboei. Dat eerste plekje hebben we de hele wedstrijd weten te behouden, tot in het laatste kruisrak. Toen kwam Siebo Sysling met de Striidber ons voorbij. Wij werden 2e, waar we natuurlijk ook heel blij mee waren.

Op naar dinsdag, de wedstrijd op het Heegermeer. ’s Ochtends stond er geen wind, waardoor de klassen B en C niet konden zeilen. Wij konden gelukkig wel zeilen, maar ook bij ons was te wind ver te zoeken. Zo ook tijdens de start. Sommige skûtsjes kregen een vlaagje, wij niet. Hierdoor kwamen we helemaal achteraan terecht. We eindigden uiteindelijk als 14e. Een wedstrijd om snel te vergeten.

Ook de woensdag was niet helemaal onze dag. Het Slotermeer is heel ondiep en voor ons skûtsje is dat een groot nadeel. Zonder zwaard wil het schip niet hoog aan de wind en daarnaast zuigt de kont van het schip naar de grond toe. Het waaide stevig (wk 4-5) en met het mid-weer zeil erop besloten we er een rif in te trekken. Hierdoor hadden we niet genoeg power bij de start. Later hebben we het rif er uitgetrokken, maar toen zeilden we al in de achterhoede. Toen we ook nog eens de boei niet konden halen en een extra strafrondje moesten maken, kwamen we helemaal niet meer naar voren. Helaas! We eindigden als 13e.

Toen kwam Echtenerbrug. Het was na twee slechte wedstrijden wel weer een keer tijd voor een goede wedstrijd en zo geschiedde. We kwamen als vierde om de eerste boei en haalden gedurende de wedstrijd nog twee schepen in. We kwamen als tweede over de finish. ’s Avonds zat Michiel ook nog in het skûtsjIMG_2552 (2)ejournaal. Heel leuk!

En toen kwam Lemmer. Het waaide windkracht 4-5, maar met diep water is dat prima zonder rif te doen. Vanuit de start kwamen we als 6e om de bovenboei. Door een aanhalende wind en pech bij de boeien, zeilden we achteruit naar een 10e plek. We hebben ervoor gevochten, maar meer zat er helaas niet in.

Op de tweede dag van Lemmer waaide het zo hard (wk 7-8) uit zuid-westelijke richting (dus lagerwal en hoge golven), dat alle wedstrijden afgelast werden. Jammer voor de eerste zes van het klassement, die allemaal nog op het podium konden eindigen en jammer voor de laatste vier die allemaal nog tegen degradatie konden zeilen. Voor ons maakte het voor het klassement niet veel meer uit, maar het is jammer om een kampioenschap zo af te sluiten. Wij eindigden totaal als 10e.

Klik op onderstaande afbeeldingen voor alle resultaten van de A-klasse of klik op de volgende link http://www.ifks.nl/wedstrijden/a-klasse/

uitslagen IFKS 2014

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.skutsjeraerderroek.nl/geen-categorie/ifks-2014/

Laatste ontwikkelingen: nieuwe sponsoring, nieuw volgschip

Het is zeilseizoen is alweer een tijdje aan de gang en er zijn momenteel diverse ontwikkelingen gaande. Even alles op een rijtje:

• We hebben een aantal nieuwe sponsoren en business club- leden. Kijk hier! Zonder deze sponsoring kan het skûtsIMG-20140216-WA0019 (2)je niet blijven zeilen. Donateurs en sponsoren blijven noodzakelijk. Wilt u ook donateur of sponsor worden? Kijk hier voor de mogelijkheden.
  • We hebben dit jaar mee gedaan aan Lemmer Ahoy en de Slach om Heech. Beide wedstrijdweekenden waren zeer geslaagd. We zijn met name bezig geweest met het trimmen van de zeilen. Daarnaast zijn de wedstrijden en met name de starten een goede training voor de IFKS.
  • Dankzij Michiel Kalsbeek hebben we een nieuw volgschip. Het schip moet nog helemaal opgeknapt worden, maar het is de bedoeling dat hij volgend jaar mee gaat. Niet alleen eten we op dit volgschip, ook is er genoeg ruimte voor de tuigage van het skûtsje. Daarnaast kunnen onze toeschouwers op deze manier de wedstrijd vanaf de eerste rang bekijken.
  • Het skûtsje is bij RFU Jachtspecialist in Jirnsum op de helling geweest om het IFKS-klaar te maken. De onderkant is weer mooi glad!

Wij zijn klaar voor de IFKS! Wees welkom en kom gerust langs!

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.skutsjeraerderroek.nl/geen-categorie/laatste-ontwikkelingen-nieuwe-sponsoring-nieuw-volgschip/

Donateursdag 2013

Donateursdag 2013 Zondag 15 september hebben we de jaarlijkse donateursdag weer gehouden. Dit keer waren mensen van buiten Raerd uitgeloot om mee te mogen zeilen. Erg leuk was dat we ook een aantal nazaten van oud-schippers Berend Boom en Fedde Akkerman mee hadden op het skûtsje. Het waaide die dag hard, maar gelukkig bleef het droog, althans als je je lekker veilig op de luiken van het middendek bevond. Voorop kregen de mannen toch wel spatwater over zich heen. Na laverend de Langehoekspôle (eiland in de Fluessen) bereikt te hebben, was het even tijd voor een rustmomentje met een lunchpakket. Daarna zijn we op de fok over de Fluessen en het Heegermeer en door de Rakken weer naar Woudsend terug gezeild. Daar hebben we nog even geproost met een ‘Roekje’! Het was een geslaagde dag!Donateursdag 2013

De foto’s zijn hier te vinden!

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.skutsjeraerderroek.nl/geen-categorie/donateursdag-2013/

IFKS 2013

rzp1Na een aantal trainingsdagen op het IJsselmeer bij Stavoren, zou dan eindelijk de eerste wedstrijd gezeild worden. Helaas werd de eerste wedstrijd afgelast, waardoor we nog twee dagen moesten wachten. Er was windkracht 5-6 voorspeld uit zuid-westelijke richting. Dit betekent dat Hindeloopen op lager wal ligt en er een hoge golfslag ontstaat. Skûtsjes zijn van oorsprong gebouwd voor binnenwateren en hebben moeite om door de golven heen te komen. In plaats van  mee te rollen batst het skûtsje elke keer op de golven, met een trilling door het hele schip als gevolg. Helaas dus geen eerste wedstrijd.

Op zondag is altijd een rustdag, dus we moesten wachten tot maandag voor de echte eerste wedstrijd. Deze wedstrijd was op het IJsselmeer bij Stavoren. Een prachtige dag: zonnig en warm, en er stond een windkracht 1-3. Er had soms wel wat meer mogen staan, maar aan het eind van de middag kregen we toch nog een kleine 3. We startten goed, maar maakten helaas daarna een verkeerde slag. Wij deden een slag door de midden en zowel bij het strand langs als aan de IJsselmeerkant stond meer wind. Vooral langs het strand ging het hard. We hadden wel mooi vrije wind, maar we hadden wat minder dan de rest. Hierdoor kwamen we als 10e om de eerste boei. We liepen wel hard, waardoor we steeds dichter bij de voorgangers kwamen en ook een aantal inhaalden. In het derde kruisrak kwamen we in een bakboord-stuurboord situatie met de Eelkje II terecht. Wij hadden voorrang, maar kregen deze niet, waardoor we moesten draaien om een aanvaring te voorkomen. Vervolgens moesten wij achter twee andere schepen langs, waar we eerst nog voorlagen. Tweehonderd meter later (wij lagen inmiddels weer over bakboord, koers boei) hadden we weer een stuurboord schip die te laat draaide en waar wij weer voor moesten wijken. Dit keer was het de Jonge Rein. Beide schepen (Eelkje II en Jonge Rein) hebben netjes een rondje gedraaid (360 graden), zodat wij de protesten niet door hoefden te zetten. Door deze situaties verspeelden we kostbare meters en wat plaatsen, maar we hebben de achtervolging ingezet en haalden nog een aantal in. We zijn op de 8e plaats geëindigd.

Op dinsdag stonden twee wedstrijden op het programma. De afgelaste wedstrijd van Hindeloopen werd na de eerste wedstrijd op Heeg ingehaald. De eerste wedstrijd verliep niet lekker voor ons. We kwamen niet goed uit de start en daarna kregen we het schip niet genoeg op gang. Daarbij kwamen we ook nog in een bakboord-stuurboord situatie met de Grytsje Obes (GO) terecht, waarbij wij onterecht geen voorrang kregen bij de bovenboei. Wij moesten uitwijken om een aanvaring te voorkomen. Dit lukte niet helemaal en wij kwamen bovendien ook nog tegen de boei aan. Hiervoor hebben we een rondje gedraaid en de GO heeft de wedstrijd verlaten. We kwamen uiteindelijk als 12e over de finish.Heeg-Brundel1E-foto-Marten-Sandburg

De wind zwakte inmiddels af, waardoor wij ervoor kozen om tussen de twee wedstrijden de mid-weerfok om te wisselen voor de licht-weer fok. Hiermee kunnen we bij lichter weer net wat harder. De tijd tussen de twee wedstrijden was zo kort, dat we meteen moesten starten op het moment dat de nieuwe fok erop stond. We waren hierdoor net wat later dan de rest bij de start, maar hadden wel genoeg snelheid. Van een 12e plekje om de eerste boei zijn we naar een 7e plek bij de finish gezeild. We hadden de smaak te pakken en hadden eigenlijk nog wel een paar ronden door willen zeilen!

Toen kwam de wedstrijd op het Slotermeer. Dit is niet ons water, vanwege de ondiepten, en met een windkracht 5-6 was het ook niet onze wind. Dit was ook te merken. We hadden te weinig snelheid en konden maar niet vooruit komen. We eindigden op een 12e plek.

SAM_0877Op naar Echtenerbrug. Dit is wel ons water (groot en redelijk diep) en daarbij zat de wind ook nog mee met een windkracht 3. Niet te weinig, niet te veel. Na een goede start kwamen we als  5e  om de eerste boei. Dit was een prima begin.  Al snel waren we Arend Wisse de Boer voorbij en lagen we 4e. In het volgende kruisrak haalden we de Eelkje II van Jeroen de Vos in en toen lagen we 3e. Daarna was het zowel proberen de nr. 1 en 2 (Henk Regts en  Sikke Heerschop) in te halen als te verdedigen op Jeroen de Vos.  Op een gegeven moment kregen wij de wind net wat beter dan de nr. 2, waardoor wij over bakboord voor Sikke Heerschop langs konden. Toen lagen we op de tweede plaats. Henk Regts konden we helaas niet meer inhalen, maar met een mooie tweede plek waren we ook tevreden!

Op naar Lemmer! De start was goed. We kwamen als 3e om de eerste boei. Helaas maakten wij in het volgende kruisrak een slag langs het strand, die helemaal verkeerd uitpakte. Drie schepen kwamen over stuurboord voor ons langs, waardoor wij achteruit zeilden naar een 6e plek. We hebben de aanval ingezet en pakten daarmee nog 1 plekje. We eindigden op een 5e plek.

De volgende dag gingen we met frisse moed de laatste wedstrijd in. Het zou windkracht 4-5 zijn, maar net voor de start haalde de wind aan en bleek het toch al snel een windkracht 5-6 te zijn. De wedstrijd werd tijdelijk uitgesteld. Wij besloten om die tijd te gebruiken om een rif in het mid-weerzeil te zetten. Dit zeil is eigenlijk niet geschikt om met harde wind te zeilen, maar tijd om te wisselen van grootzeil was er niet. We hebben de hele wedstrijd vlagen opgevangen en het schip overeind proberen te houden. Het was meer overleven dan wedstrijdzeilen. Dit is dan ook te zien in het resultaat: 12e over de fSAM_0837inish.

Uiteindelijk zijn we in het klassement 9e geworden. We hadden hoger gewild, maar dat zat er dit jaar helaas niet in. Volgend jaar gaan we extra bezig met de trim van de zeilen. Met name voor windkracht 5-6. We hebben in ieder geval een mooie week gehad. Het weer was top! We hebben een aantal mooie wedstrijden gezeild en het was weer erg gezellig op de wal. Daarbij hebben onze koks weer fantastische maaltijden voor ons bereid! Bedankt Evert, Ineke, Foppe en Riemke!

In het naseizoen hebben we nog een aantal losse wedstrijden. Daarna zal het skûtsje voor de winter het schiphuis ingaan.

uitslag

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.skutsjeraerderroek.nl/geen-categorie/ifks-2013/

Op naar de eerste wedstrijd

Bijna is het dan zover! Morgenmiddag omSAM_0760 14:10 uur begint de eerste wedstrijd! Deze zal plaatsvinden op het IJsselmeer bij Hindeloopen.

Afgelopen dagen hebben wij getraind en het skûtsje wedstrijd-klaar gemaakt. Woensdagochtend is het skûtsje op de helling geweest om de onderkant helemaal schoon te spoelen. Daarna is het  skûtsje, net als alle andere (volg)boten, naar Stavoren gebracht, waar wij tot en met maandag verblijven. Achter het gemaal hebben wij ons kamp opgebouwd, bestaande uit een kooktent, een zittent, alle volgboten en natuurlijk het skûtsje!

Alle losse dingen zijn uit het skûtsje gehaald, zodat we zo licht mogelijk de IFKS in gaan. Donderdag en vrijdag hebben we getraind op het IJsselmeer bij Stavoren, de IFKS is vanavond (vrijdag) officieel geopend en nu zijn we klaar om de strijd aan te gaan! We hebben er heel veel zin in!

Hierbij nog even de data:

Zat. 3 aug. ’13 – Hindeloopen
Ma. 5 aug. ’13 – Stavoren
Di. 6 aug. ’13 – Heeg
Woe. 7 aug. ’13 – Sloten
Do. 8 aug. ’13 – Echtenerbrug
Vrij. 9 aug. ’13 – Lemmer
Za. 10 aug. ’13 – Lemmer

SAM_0726SAM_0676

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.skutsjeraerderroek.nl/geen-categorie/op-naar-de-eerste-wedstrijd/

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.