sitelogo

IFKS 2013

Margriet Kalsbeek

rzp1Na een aantal trainingsdagen op het IJsselmeer bij Stavoren, zou dan eindelijk de eerste wedstrijd gezeild worden. Helaas werd de eerste wedstrijd afgelast, waardoor we nog twee dagen moesten wachten. Er was windkracht 5-6 voorspeld uit zuid-westelijke richting. Dit betekent dat Hindeloopen op lager wal ligt en er een hoge golfslag ontstaat. Skûtsjes zijn van oorsprong gebouwd voor binnenwateren en hebben moeite om door de golven heen te komen. In plaats van  mee te rollen batst het skûtsje elke keer op de golven, met een trilling door het hele schip als gevolg. Helaas dus geen eerste wedstrijd.

Op zondag is altijd een rustdag, dus we moesten wachten tot maandag voor de echte eerste wedstrijd. Deze wedstrijd was op het IJsselmeer bij Stavoren. Een prachtige dag: zonnig en warm, en er stond een windkracht 1-3. Er had soms wel wat meer mogen staan, maar aan het eind van de middag kregen we toch nog een kleine 3. We startten goed, maar maakten helaas daarna een verkeerde slag. Wij deden een slag door de midden en zowel bij het strand langs als aan de IJsselmeerkant stond meer wind. Vooral langs het strand ging het hard. We hadden wel mooi vrije wind, maar we hadden wat minder dan de rest. Hierdoor kwamen we als 10e om de eerste boei. We liepen wel hard, waardoor we steeds dichter bij de voorgangers kwamen en ook een aantal inhaalden. In het derde kruisrak kwamen we in een bakboord-stuurboord situatie met de Eelkje II terecht. Wij hadden voorrang, maar kregen deze niet, waardoor we moesten draaien om een aanvaring te voorkomen. Vervolgens moesten wij achter twee andere schepen langs, waar we eerst nog voorlagen. Tweehonderd meter later (wij lagen inmiddels weer over bakboord, koers boei) hadden we weer een stuurboord schip die te laat draaide en waar wij weer voor moesten wijken. Dit keer was het de Jonge Rein. Beide schepen (Eelkje II en Jonge Rein) hebben netjes een rondje gedraaid (360 graden), zodat wij de protesten niet door hoefden te zetten. Door deze situaties verspeelden we kostbare meters en wat plaatsen, maar we hebben de achtervolging ingezet en haalden nog een aantal in. We zijn op de 8e plaats geëindigd.

Op dinsdag stonden twee wedstrijden op het programma. De afgelaste wedstrijd van Hindeloopen werd na de eerste wedstrijd op Heeg ingehaald. De eerste wedstrijd verliep niet lekker voor ons. We kwamen niet goed uit de start en daarna kregen we het schip niet genoeg op gang. Daarbij kwamen we ook nog in een bakboord-stuurboord situatie met de Grytsje Obes (GO) terecht, waarbij wij onterecht geen voorrang kregen bij de bovenboei. Wij moesten uitwijken om een aanvaring te voorkomen. Dit lukte niet helemaal en wij kwamen bovendien ook nog tegen de boei aan. Hiervoor hebben we een rondje gedraaid en de GO heeft de wedstrijd verlaten. We kwamen uiteindelijk als 12e over de finish.Heeg-Brundel1E-foto-Marten-Sandburg

De wind zwakte inmiddels af, waardoor wij ervoor kozen om tussen de twee wedstrijden de mid-weerfok om te wisselen voor de licht-weer fok. Hiermee kunnen we bij lichter weer net wat harder. De tijd tussen de twee wedstrijden was zo kort, dat we meteen moesten starten op het moment dat de nieuwe fok erop stond. We waren hierdoor net wat later dan de rest bij de start, maar hadden wel genoeg snelheid. Van een 12e plekje om de eerste boei zijn we naar een 7e plek bij de finish gezeild. We hadden de smaak te pakken en hadden eigenlijk nog wel een paar ronden door willen zeilen!

Toen kwam de wedstrijd op het Slotermeer. Dit is niet ons water, vanwege de ondiepten, en met een windkracht 5-6 was het ook niet onze wind. Dit was ook te merken. We hadden te weinig snelheid en konden maar niet vooruit komen. We eindigden op een 12e plek.

SAM_0877Op naar Echtenerbrug. Dit is wel ons water (groot en redelijk diep) en daarbij zat de wind ook nog mee met een windkracht 3. Niet te weinig, niet te veel. Na een goede start kwamen we als  5e  om de eerste boei. Dit was een prima begin.  Al snel waren we Arend Wisse de Boer voorbij en lagen we 4e. In het volgende kruisrak haalden we de Eelkje II van Jeroen de Vos in en toen lagen we 3e. Daarna was het zowel proberen de nr. 1 en 2 (Henk Regts en  Sikke Heerschop) in te halen als te verdedigen op Jeroen de Vos.  Op een gegeven moment kregen wij de wind net wat beter dan de nr. 2, waardoor wij over bakboord voor Sikke Heerschop langs konden. Toen lagen we op de tweede plaats. Henk Regts konden we helaas niet meer inhalen, maar met een mooie tweede plek waren we ook tevreden!

Op naar Lemmer! De start was goed. We kwamen als 3e om de eerste boei. Helaas maakten wij in het volgende kruisrak een slag langs het strand, die helemaal verkeerd uitpakte. Drie schepen kwamen over stuurboord voor ons langs, waardoor wij achteruit zeilden naar een 6e plek. We hebben de aanval ingezet en pakten daarmee nog 1 plekje. We eindigden op een 5e plek.

De volgende dag gingen we met frisse moed de laatste wedstrijd in. Het zou windkracht 4-5 zijn, maar net voor de start haalde de wind aan en bleek het toch al snel een windkracht 5-6 te zijn. De wedstrijd werd tijdelijk uitgesteld. Wij besloten om die tijd te gebruiken om een rif in het mid-weerzeil te zetten. Dit zeil is eigenlijk niet geschikt om met harde wind te zeilen, maar tijd om te wisselen van grootzeil was er niet. We hebben de hele wedstrijd vlagen opgevangen en het schip overeind proberen te houden. Het was meer overleven dan wedstrijdzeilen. Dit is dan ook te zien in het resultaat: 12e over de fSAM_0837inish.

Uiteindelijk zijn we in het klassement 9e geworden. We hadden hoger gewild, maar dat zat er dit jaar helaas niet in. Volgend jaar gaan we extra bezig met de trim van de zeilen. Met name voor windkracht 5-6. We hebben in ieder geval een mooie week gehad. Het weer was top! We hebben een aantal mooie wedstrijden gezeild en het was weer erg gezellig op de wal. Daarbij hebben onze koks weer fantastische maaltijden voor ons bereid! Bedankt Evert, Ineke, Foppe en Riemke!

In het naseizoen hebben we nog een aantal losse wedstrijden. Daarna zal het skûtsje voor de winter het schiphuis ingaan.

uitslag

Meer berichten

IFKS 2014

De Iepen Fryske Kampioenskippen skûtsjesilen (IFKS) van dit jaar zijn alweer voorbij. We hebben een aantal prachtige wedstrijden gezeild, maar ook een aantal om

Lees meer »

Donateursdag 2013

Zondag 15 september hebben we de jaarlijkse donateursdag weer gehouden. Dit keer waren mensen van buiten Raerd uitgeloot om mee te mogen zeilen. Erg leuk

De Fryske Olympiade

Zaterdag 15 juni was de eerste editie van de Fryske Olympiade. Op deze dagen kwamen 3 Friese sporten samen: het fierljeppen, het kaatsen en het