sitelogo

IFKS 2015

Margriet Kalsbeek

Wauw wat hIMG_3240adden wij mooi zomerweer tijdens de IFKS-week. De trainingsdagen vooraf aan de IFKS vielen wel een beetje in het water met eerst storm en daarna geen wind, maar we hadden er als bemanning alle vertrouwen in.

Zaterdagochtend vroeg zijn vertrokken met het skûtsje van Stavoren naar Hindeloopen. Er stond niet veel wind, maar we konden gelukkig nog een beetje zeilen. Eenmaal daar aangekomen, zo rond het middaguur, was er weinig tot geen wind meer te bekennen. De kleine a-klasse voor ons was inmiddels gestart, maar werd al snel afgeblazen. Zonder wind kun je nou eenmaal geen wedstrijd zeilen. Er werd voor de middag meer wind voorspelt, maar wanneer zou die komen? Na uren dobberen en achter het startschip aanvaren, kwam er uiteindelijk toch een licht briesje. De baan kwam erin, een olympische baan, en we konden starten. Onze start was goed, maar de richting helaas niet. Wij kozen de verkeerde slag en kwamen ergens in de achterhoede uit. Net voor de eerste boeironding was de lichte bries weer verdwenen en deze zou ook niet meer terugkomen. Dobberend rondden we de 2e en 3e boei en zo kwamen we voor de tweede keer in het kruisrak (in de wind) terecht. Tijdens dat kruisrak werd het hele westrijdveld door elkaar geschud. Diegene die het vorige kruisrak nog aan kop lag, bereikte de finish niet op tijd en degene die eerst nog ergens in de middenmoot lag, zeilde met een klein plaatselijk vlaagje zo naar de finish en won daarIMG_3248mee de wedstrijd. Wij hadden in de laatste slag het geluk ook mee en zo haalden we aan het eind toch nog een paar in, met een 10e plek als gevolg.

Na zondag heerlijk van het weer te hebben genoten, was daar dan de wedstrijd op Stavoren. Er stond nu gelukkig wel wat wind. Niet extreem veel, maar een mooie windkracht 2. Geloof me, dat is al een stuk meer dan windkracht 0-1. Wederom hadden we de olympische baan. We zeilden vrij constant en eindigden op een 7e plek.

Na de wedstrijd werd ons wedstrijdnummer (4) op het finishschip getoond, omdat wij gekeurd moesten worden. Gelukkig was alles in orde en konden we door naar de sluis. Daar lagen inmiddels zo veel schepen, skûtsjes, grote klippers die als volgschip dienen, grote vrachtschepen voor de camera van Omrop Fryslan, etc, zodat we eerst maar zijn gaan eten en alles opruimen. Naast de oude sluis is in Stavoren nu een nieuwe sluis aangelegd voor schepen tot 15 meter. Dit zou ervoor moeten zorgen dat alles sneller gaat en dat zal op normale dagen ook zo zijn, maar nu was er niks van te merken. Uiteindelijk om half 8 met het skûtsje weer in de inmiddels veel kortere rij gaan liggen en zo’n anderhalf uur later waren we 30 cm gezakt en konden we naar Heeg varen. De volgvloot was inmiddels al onderweg. Het skûtsje kwam in het donker, rond 11 uur aan. Met de voorspelling voor noodweer, moesten de andere zeilen ook nog overgeladen worden in het skûtsje. Dit zorgdeIMG_3271 voor veel speculaties binnen de vloot, want waarom ging de Roek midden in de nacht met zeilen slepen? Hebben ze illegale fokken? De echte reden was alleen een stuk minder spectaculair, helemaal nu de storm letterlijk overgewaaid was.

Toen kwam de wedstrijd van Heeg. Nadat een aantal schepen bij elkaar op zitten bij de bovenboei, ontstaat er een prachtig gat op de startlijn. Wij doken erin en konden zo prachtig op weg naar de bovenboei. Helaas verloren we door verkeerde slagkeuzes een paar plaatsen en eindigden we wederom op een 7e plaats.

De dag erna kwamen we aan op het Slotermeer. Een wedstrijd op het Slotermeer is nooit onze favoriet. Weinig diepte betekent dat we weinig zwaard kunnen steken en met de achterkant naar de grond zakken. Dit keer waaide het gelukkig niet zo hard, waardoor we daar minder last van hadden. Aan het eind ging de wind er steeds meer uit, waardoor het weer vlaagjes zeilen was. Dit betekent zoeken naar ribbels op het water en daar vervolgens proberen te komen. De finish werd er geheel onverwachts ingelegd in het voor-de-windse-rak, waarbij wij schot op schot met zo’n 8 schepen over de finish kwamen. Wij haalden een 8e plekje.

In tegenstelling tot het SlootermIMG_3277eer is het Tjeukermeer wel een van onze favorieten. We hebben al vaak een podiumplaats gehaald en ook deze wedstrijd waren we goed op weg naar een podiumplaats. Na eerst te moeten wachten op de wind (het was wederom windstil), startten we een uur later. Met een superstart kwamen we als eerst om de bovenboei. De Jonge Jasper van Froukje Meijer zat ons op de hielen en kon tijdens het ruime-windse-rak net wat sneller, waardoor deze ons al snel had ingehaald. Samen met de Eelkje II die op nummer 3 lag, liepen we bij de rest weg. Totdat het moment kwam dat wij over bakboord naar de boei toe zeilden en de Eelkje II een inschattingsfout maakten door er stuurboord voor langs te zeilen. Door het schip van de wind af te sturen probeerden we er achter langs te sturen, maar helaas heeft dit niet mogen baten en botsten we er bovenop. Gelukkig konden we vrij snel los van ze komen en zijn we met een protestvlag doorgezeild waar we op een 5e plek terecht kwamen. De Eelkje II zeilde ook door, na een strafrondje te hebben genomen en eindigde achteraan. Dit heeft ons doen besluiten het protest verder niet door te zetten. De weinige wind in het eerste deel van de wedstrijd haalde aan naar een dikke windkracht 5 aan het eind, waardoor elk team houden en keren had om hun schip overeind te houden. Wij eindigden uiteindelijk als 5e. Na de wedstrijd hoorden we dat de schipper Jeroen de Vos en een bemanningslid gewond van boord waren gehaald en naar het ziekenhuis waren gebracht. Een ander bemanningslid heeft de plek van de schipper ingenomen om toch de wedstrijd uit te kunnen zeilen. Jeroen de Vos heeft helaas een schedelbasisfractuur opgelopen en ook het andere bemanningslid zal nog een tijd moeten herstellen. Wij hopen dat ze snel weer genezen.

Toen kwamen de laatste 2 wedstrijden in de baai van Lemmer. Vrijdag stond er een mooie windkracht 2-3, zodat we een prima wedstrijd konden zeilen. We hadden een prima start en kwamen er al vrij snel achter welke slag voor ons steeds redelijk goed uitpakte. Dit resulteerde in een 6e plek.

Inmiddels was het klassement extreem spannend geworden. De eerste 3 moesten nog om de volgorde vechten. De laatste 2 waren al bekend, maar de 3e voor degradatie moest nog uitgevochten worden tussen 3 schepen. Ook in de middenmoot was nog niks bepaald. Tussen de nummer 4 en de nummer 11 zaten op dat moment maar een paar punten verschil. Wij stonden op dat moment op nr 6, maar konden nog 4e en 11e worden. Dit alles zorgde voor een helse strijd op de slotdag in de baai van Lemmer.

Het waaide dit keer lekker met een wk 3-4. De wind was wel heel veranderlijk en werd soms ook welIMG_3280eens minder. Met een mooie start onderin, bleek de slag erna niet goed uit te pakken en kwamen we uiteindelijk ergens in de middenmoot terecht. Bij de onderwindse boei hadden we meteen al een botsing met meerdere schepen, door een domme actie van Makkum. Dit zorgde ervoor dat we plaatsen verloren. Vervolgens aan het eind van de wedstrijd kwamen we in een zelfde soort situatie terecht. Ditmaal door een actie van de uit Stavoren. Ook hierbij zaten meerdere skûtsjes bij elkaar op met als gevolg dat we ook nog eens twee keer achter elkaar een klapgijp hadden en de klapgijp van het skûtsje naast ons over ons achterdek klapte. Gelukkig kon iedereen net op tijd dekking zoeken, want dit zijn extreem gevaarlijke situaties. We eindigden als 12e, en zijn vervolgens meteen naar de protestcommissie gegaan om de protesten in te dienen. Zowel het protest tegen Makkum als het protest tegen Stavoren hebben we gewonnen, maar we hebben wel veel schade aan het schip door de botsingen en de gevaarlijke situaties die zij met hun domme acties hebben gecreëerd.

Uiteindelijk eindigden we in het klassement op een 7e plek met evenveel punten als de nummer 6. Jammer van de laatste wedstrijd, maar persoonlijk letsel is nog altijd het ergste. Daarom hopen we ook van harte dat Jeroen en zijn bemanningslid snel zullen herstellen.

We hebben verder fantastisch weer gehad en het was weer erg gezellig met alle aanhang rondom het skûtsje!

Op naar volgend jaar!

Klik op onderstaande afbeelding voor alle uitslagen.

IFKS uitslag 2015

Meer berichten

Lemmer Ahoy 2013

Afgelopen weekend hebben we Lemmer Ahoy gezeild. Hier strijden elk jaar skûtsjes en aken in verschillende klassen om de eerste prijs. Wij zaten in de

Lees meer »

Een nieuwe website!!!

We hebben een nieuwe website!!! Na een tijdje uit de lucht te zijn geweest, is dan eindelijk deze gloednieuwe website klaar. Hiervoor willen we Thirza