sitelogo

IFKS 2018

Margriet Kalsbeek

Het was weer een veelbewogen IFKS. Afgelopen jaar gepromoveerd naar de B-klasse, dus de concurrentie was dit jaar weer
een stukje sterker dan vorig jaar.

Zonder grote veranderingen aan het schip en met dezelfde bemanning gingen we vol frisse moed van start tijdens de IFKS. In het voorseizoen hadden we wekelijks getraind en een aantal wedstrijdweekenden gezeild. Dit alles ging niet onaardig, dus we hadden er wel vertrouwen in. Het enige waar we wat wantrouwig naar keken waren de hoge golven op het IJsselmeer. Een skûtsje is van oorsprong een vrachtschip voor het binnenwater en dus niet gemaakt voor het grote boze water van het IJsselmeer. Daarbij vindt de Roek het vaak lastig om snelheid te houden met hoge golven. Wij hoopten dus ook op een matig windje op hoger wal, zonder al te veel golven. Dit was helaas niet het geval tijdens de eerste wedstrijd op Hindeloopen. Gelukkig hadden we de donderdag en vrijdag voor de IFKS al wel getraind op het IJsselmeer om alvast aan de golven te wennen. Ook konden we de zeilen perfect voor dit water en deze wind trimmen. Dit verliep niet onaardig, dus dat gaf al wat meer vertrouwen.

Toen kwam de eerste wedstrijd bij Hindeloopen. We hadden een prima start en kwamen als 4e om de bovenboei. Dat was een goed begin. Nu op naar de rest. Bij de onderboei kwamen we in een protestsituatie terecht, waarbij een ander skûtsje onterecht tussen de boei en ons voer, met een aanvaring tot gevolg. Hierdoor lagen we een tijdlang stil tegen elkaar aan en werden we door een groot aantal skûtsjes voorbij gevaren. We zijn uiteindelijk als 10e geëindigd. Door protesten van andere skûtsjes schoven we uiteindelijk 2 plaatsen naar voren naar een 8e plaats.

De volgende dag hadden we de wedstrijd bij Stavoren. Voor het eerst in de geschiedenis dat we tijdens de IFKS op zondag zeilden. De commissie heeft besloten om de rustdag (of inhaaldag) op te schuiven in de week naar de woensdag, zodat er meer kans is om een wedstrijd eventueel in te halen op het moment dat een wedstrijd afgelast wordt.

Tijdens de wedstrijd op Stavoren waaide het nog harder dan de dag ervoor, dus nog hogere golven. We hadden een goede start en kwamen als 5e om de bovenboei. Weer een prima begin op de hoge baren. We maakten helaas een klein foutje bij de bovenboei, waardoor we een strafrondje moesten draaien. Gelukkig konden we daarna weer naar voren zeilen en lagen we 6e. Toen de wind enorm begon toe te nemen werd snel de finish erin gegooid en finishten we ook als 6e. Maar goed ook, want daarna begon het alleen maar harder te waaien. De kleine a-klassen en de A-klasse werden dan ook afgelast.

Gelukkig mochten we vanaf toen naar het vlakke water. Eerst het water bij Heeg. Er stond een windkrachtje 2-3, wat prima voor ons is. Na een fantastische start kwamen we als eerste bij de bovenboei. Helaas begon daar meteen al de ellende. 2 skûtsje namen onterecht voorrang, toen wij met het zeil over bakboord bij de bovenboei aankwamen. We raakten door hen helemaal in de knel en moesten wachten tot we weer vrij verder konden. Het gevolg, deze 2 skûtsjes draaiden een strafrondje en 4 andere skûtsje vlogen ons voorbij. Toen op naar de tweede boei. Ook daar knalde een skûtsje er onterecht tussen. En ook hier werden we door meerdere skûtsjes voorbij gezeild. Toen naar de 3e boei, waar we zelf volgens de scheidsrechter te weinig ruimte gaven aan een skûtsje bij de boei, dus hier moesten wij zelf een strafrondje voor draaien. We hebben de wedstrijd zo goed mogelijk uit gezeild en kwamen als 13e over de finish (12e na protestbehandelingen). Heel zuur, want we hadden genoeg snelheid en hadden die eerste plek prima kunnen vasthouden.

We vervolgden onze tocht naar het Slotermeer. Een nieuwe dag, nieuwe kansen. Met een windkrachtje 2-3 prima zeilweer. Na een matige start kwamen we als 9e om de bovenboei. Dat betekende voor ons dat we moesten inhalen. Gelukkig lukte dat. We hadden een goede slag te pakken en schoven elke ronde iets vooruit. Uiteindelijk als 5e over de finish.

De volgende dag hadden we een rustdag en daarna mochten we op het Tjeukermeer zeilen. Ook nu kwamen we niet goed uit de start. We hadden wel veel snelheid, maar zaten op de verkeerde plek en waren net iets te laat. We zagen de hele vloot voor ons langs gaan, dus dat was goed balen. Maar de kop ervoor en gaan met die banaan. Gelukkig pakte de stuurboord-slag naar de bovenboei goed uit en konden we net een gaatje vinden om tussen de bakboordschepen te draaien. Als 9e om de bovenboei, dat viel gelukkig nog mee.  Nu moesten we weer inhalen. Dat lukte goed en op een gegeven moment lagen we op de 6e plaats. Helaas werden we nog door 1 schip ingehaald en eindigden we op de 7e plaats.

Toen op naar de Lemmer. Daar zeilden we 2 wedstrijden. Er was harde wind voorspeld, dus we hadden al een rif in het grootzeil en een rif in de fok gezet. Net voor de start begon het nog harder te waaien, dus snel nog een rif erbij ingetrokken. Dat was maar goed ook, want nog steeds moesten we de dikke vlagen goed opvangen met de zeilen. Na een prima start kwamen we als 5e om de bovenboei. Ondertussen hadden al 4 schepen de wedstrijd gestaakt vanwege aanvaringen. Toen de wind nog sterker werd, kwam de finish er vervroegd in. Net in het laatste rak werden we nog ingehaald door een ander schip. Jammer, maar we waren ook wel blij met een 6e plek.

De tweede dag op Lemmer begon ook met een stevige wind. Iets minder dan de dag ervoor,dat gelukkig wel. Met 1 rif in het grootzeil begonnen we aan de wedstrijd. We moesten even op zoek naar de snelheid. Na wat veranderingen begon het wat beter te lopen. Na de start moesten we al snel meedraaien met andere schepen vanwege ‘ruimte voor de wal’. Hierdoor belandden we onder een aantal schepen, waardoor we helemaal geen wind meer hadden (vuile wind). Na een extra slag naar boven gingen we met de zeilen over stuurboord naar de bovenboei. Gelukkig konden we een mooi gaatje vinden en kwamen we als 6e bij de bovenboei. Daarna een paar mooie slagen en op een gegeven moment lagen we op de 4e positie. Helaas konden we 1 skûtsje niet achter ons houden en eindigden we als 5e. Dit betekende voor het klassement geen veranderingen meer en dus eindigden we op een 7e plek in het klassement. Er had iets meer ingezeten, maar ontevreden zijn we zeker niet. De vele harde wind was een goede oefening, waar we in de toekomst weer mee verder kunnen. Voor de wedstrijduitslagen klik hier.

We hebben de IFKS-week natuurlijk feestelijk afgesloten met een drankje en een dansje. Bijkomend van deze week, kijken we met weemoed terug, maar gelukkig zijn we er volgend jaar weer!

Wij bedanken iedereen die ons gevolgd, gesteund en gesupporterd heeft!

Meer berichten

Donateursactie

Op zaterdag 2 oktober heeft de donateurscommissie van Stichting Skûtsje Raerder Roek een donateursactie in Raerd georganiseerd. Bemanning en vrijwilligers zijn door het dorp getrokken

IFKS 2019

Zo…. wat was het weer een superweek, met voor ons een fantastisch resultaat; 2e in de B-klasse en dus gepromoveerd naar de A-klasse van de

IFKS 2017

Dit jaar was het even anders voor ons. Met een nieuwe schipper ‘Sijmen’ begonnen we weer onderaan, dus in de C-klasse. Michiel zat lekker met

Het jaar 2017

Inmiddels zijn we alweer gestart aan seizoen 2017. Dit jaar zeilen we voor het eerst mee in de C-klasse. Met een nieuwe schipper (Sijmen Kalsbeek)

IFKS 2015

Wauw wat hadden wij mooi zomerweer tijdens de IFKS-week. De trainingsdagen vooraf aan de IFKS vielen wel een beetje in het water met eerst storm