sitelogo

IFKS 2019

Margriet Kalsbeek

Zo…. wat was het weer een superweek, met voor ons een fantastisch resultaat; 2e in de B-klasse en dus gepromoveerd naar de A-klasse van de IFKS.

De week begon onstuimig met harde wind. Het skûtsje en alle volgschepen lagen al een aantal dagen in Stavoren om daar te kunnen trainen op het IJsselmeer. Op de donderdag voor de IFKS trotseerden we met windkracht 5 de hoge golven en hadden we een goede training. Met een week vol harde wind in het verschiet, lag de nadruk van de training op het zeil zo trimmen dat we snelheid konden houden, maar te veel wind wel goed konden lozen. Dit leek goed uit te pakken, maar helaas scheurde het zeil toen we van koers veranderden. De volgende dag werd een noodoperatie uitgevoerd, zodat we snel weer wedstrijd klaar waren.

Met een storm op komst, werd de eerste wedstrijd van zaterdag op het IJsselmeer bij Hindeloopen afgelast. Net voor de storm zijn we verplaatst naar een eiland op de Fluessen, voor de wedstrijd van zondag. De wind werd iets rustiger, maar wk 5-6 op het IJsselmeer is nog steeds wel heel veel. Vandaar dat de wedstrijd van Stavoren verplaats werd naar de Fluessen. Met een rif in het grootzeil begonnen we vol goede moed aan de eerste wedstrijd. Helaas kwamen we slecht uit de start en kwamen we als 13e om de bovenboei. Gelukkig konden we iets vooruit zeilen en belandden we op een 9e plaats, ons slechtste resultaat van de week. Gelukkig ging het daarna alleen maar beter!

Maandag hadden we de wedstrijd op het Heegermeer. Met een windkracht 4 een mooie wind voor ons. Ook deze start was niet fantastisch, maar we hadden daarna wel een goede slag en kwamen als 6e om de bovenboei. Daarna begon het grote inhalen. De tweede ronde schoven we 2 naar voren en de ronde erna weer 2, waarna we op een mooie 2e plek achter de Sterke Jerke eindigden. Een prachtwedstrijd!

Wedstrijdzeilen

Dinsdag op het Slotermeer hadden we een superstart. Ondanks dat we normaal gesproken veel moeite hebben met het ondiepe Slotermeer, konden we met windkracht 3, 4 de vaart er goed in houden. We kwamen als eerste om de bovenboei. Na een aantal keer goed moeten strijden om die eerste plek, lagen we na een uur nog steeds op kop. En toen kwam er een dikke bui, met een windschifting en heel veel wind. Te veel wind voor ons. We hebben gestreden, maar konden de Sterke Jerke helaas niet achter ons houden, die met die aanhalende wind van een 4e naar een 1e plek zeilde. Jammer voor ons, maar met een 2e plek op het Slotermeer mochten we niet ontevreden zijn. De vlag kon wederom in de top!

Woensdag, de dag van de inhaalwedstrijd op het Tjeukermeer. Na 2 algehele valse starten, waar we overigens elke keer een goede start hadden, waren we voor de derde keer eindelijk los. Alleen waren we een minuut te laat, of eigenlijk, de commissie was een minuut te vroeg. Iedereen begon al met zeilen, maar onze klokjes zeiden toch echt dat we nog een minuut hadden. Toen de wedstrijdcommissie doorkreeg dat ze een minuut te vroeg waren, werd de wedstrijd afgeblazen en mochten voor de vierde keer opnieuw starten. Gelukkig was ook deze start goed en zeilden we wederom achter de Sterke Jerke op de 2e plaats naar de bovenboei. Na een paar keer van plaats gewisseld te zijn met de Redbad, konden we deze uiteindelijk van ons afschudden en konden we voor de derde keer op rij ons 2e plaats opeisen.

Donderdag zeilden we opnieuw op het Tjeukermeer. Dit keer waaide het harder dan de dag ervoor, een goede windkracht 5. Net voor de start kwam er een dikke bui over met veel regen en windschiftingen. De start werd even uitgesteld en toen we uiteindelijk konden starten, waren we iets te ver weg gezeild, waardoor we nog een gaatje moesten vinden op de startlijn. Gelukkig pakte het niet slecht uit en kwamen als 3e om de bovenboei. De wind werd sterker en sterker. Daarom trokken we er tijdens de wedstrijd een rif in. Daar werd het niet minder van, maar we moesten helaas toch nog 2 plekken afstaan. Uiteindelijk als 5e gefinisht.

Toen op naar de Lemmer. Daar hadden we de laatste twee wedstrijden van het kampioenschap. Eerst de wedstrijd van vrijdag. Een mooie windkracht 4 in de baai van Lemmer, helemaal prima. We hadden weer een superstart, met een bakboordslag naar de vaargeul en toen op stuurboord naar de bovenboei. Riskant, maar we kregen gelukkig net op tijd de wind goed en zo konden we als eerste om de bovenboei, met de Sterke Jerke op onze hielen. Ook deze keer konden we de Sterke Jerke niet houden en nam hij de koppositie van ons over. Samen met de Sterke Jerke liepen we enorm uit op de rest, waardoor we mooi op tijd als 2e over de finish kwamen.

winnaars

En toen kwam de laatste wedstrijd. Helaas was er weer veel wind voorspeld, windkracht 5, 6. Met het zeil voor harde wind, 1 rif in het grootzeil en 1 in de fok, konden we de wind prima aan. We hebben dan wel vaart, maar we hebben niks over ten opzichte van de rest. Na een algehele valse start, startten we de tweede start matig. Toch kwamen we als 6e om de bovenboei, waar we ook eindigden. Door een protest van een ander skûtsje schoven we nog een plaats op, waardoor we de 5e plaats kregen. Dit was voldoende voor een 2e plaats in het klassement.

Na een superleuk feestje in de kom van Lemmer met alle podiumkandidaten, ’s avonds ook nog groot feest in de feesttent.
Volgend jaar zeilen we in de A-klasse, waar we voordat Sijmen de schipper werd, jaren in hebben gezeild. De skûtsjes om ons heen zijn wel steeds sneller geworden, dus het wordt voor ons nog wel een pittige strijd om mee te kunnen zeilen met de grote mannen. Dit houdt in dat we gaan sleutelen aan het schip. We mogen nog zo’n 1200 kg lichter volgens de regels. Daarnaast zijn onze zeilen uitgezeild, waardoor we minder wind kunnen verstouwen. Het wordt dus tijd voor een nieuw wedstrijdzeil. We staan onze plek in de A-klasse natuurlijk niet zomaar weer af!

Voor nu willen we iedereen bedanken voor alle support, donaties en sponsoring. Fijn dat er zoveel mensen meeleven met de Raerder Roek.
Speciale dank ook voor Jurjen en Hans, onze fantastische koks, die ons elke keer weer van heerlijke maaltijden hebben voorzien.

Op naar volgend jaar. We hebben er nu al zin in!

Meer berichten

IFKS 2014

De Iepen Fryske Kampioenskippen skûtsjesilen (IFKS) van dit jaar zijn alweer voorbij. We hebben een aantal prachtige wedstrijden gezeild, maar ook een aantal om

Lees meer »

Donateursdag 2013

Zondag 15 september hebben we de jaarlijkse donateursdag weer gehouden. Dit keer waren mensen van buiten Raerd uitgeloot om mee te mogen zeilen. Erg leuk

IFKS 2013

Na een aantal trainingsdagen op het IJsselmeer bij Stavoren, zou dan eindelijk de eerste wedstrijd gezeild worden. Helaas werd de eerste wedstrijd afgelast, waardoor we

Lees meer »

De Fryske Olympiade

Zaterdag 15 juni was de eerste editie van de Fryske Olympiade. Op deze dagen kwamen 3 Friese sporten samen: het fierljeppen, het kaatsen en het